Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www. Podstawy.

Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www. Podstawy.

Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www. Podstawy.
autorem artykułu jest Paweł Kądzielawski

Od kilku lat wiele siÄ™ mówi i pisze o funkcjonalnoÅ›ci serwisów www. PowstaÅ‚o już kilkanaÅ›cie poradników, wydano kilka książek, jednak wciąż w sieci tak globalnej jak i polskiej pojawiajÄ… siÄ™ nowe strony pozbawione zupeÅ‚nie funkcjonalnoÅ›ci lub Å‚amiÄ…ce wiele jej podstawowych zasad. Dlatego też mam nadzieje, że niniejszy artykuÅ‚ przekona webmasterów i projektantów stron by nieco inaczej spojrzeli na zasady funkcjonalnoÅ›ci. Wszak wystarczy zwrócić uwagÄ™ na kilka szczegółów. Zaczniemy od samej góry ekranu…

1. TytuÅ‚ strony – pojawiajÄ…cy siÄ™ na pasku przeglÄ…darki tekst jest ważny z dwóch powodów. Pierwszy pozwala Å‚atwo zorientować siÄ™ na jakiej stronie jesteÅ›my i przełączyć siÄ™ gdy mamy otwartych wiÄ™cej okienek przeglÄ…darki. Drugi – pamiÄ™tajmy, że po dodaniu do ulubionych pod wÅ‚aÅ›nie takÄ… nazwÄ… bÄ™dzie nam siÄ™ pojawiaÅ‚ serwis w zakÅ‚adkach. Dlatego nadanie tytuÅ‚u „strona główna” nic nikomu nie mówi. Taki błąd znalazÅ‚em na nowej stronie Legii Warszawa.

2. Logotyp i hasÅ‚o reklamowe – pozwala szybko zorientować siÄ™ czy strona na którÄ… weszliÅ›my zawiera to co oczekujemy. Logotyp powinien być odpowiedniej wielkoÅ›ci i odróżniać siÄ™ od pozostaÅ‚ej części. HasÅ‚o reklamowe, mówiÄ…ce o dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy lub zawartoÅ›ci strony powinno być krótkie, jedno,- dwuzdaniowe. Niekiedy hasÅ‚o reklamowe jest zbÄ™dne. ZwÅ‚aszcza w przypadku gdy nazwa firmy zawiera już branżę w której dziaÅ‚a, np. Mikulska Klinkier, lub firma jest globalne znana, np. Adidas.

3. Paski nawigacyjne – jedna z najważniejszych części każdej witryny. Przy projektowaniu pasków nawigacyjnych należy pamiÄ™tać o kilku rzeczach.
• Wybrać najważniejsze informacje, do których bezwzglÄ™dnie powinny znaleźć siÄ™ odnoÅ›niki na stronie głównej.
• Ustalić hierarchiÄ™ kolejnoÅ›ci. CzÄ™sto zdarza siÄ™, że pierwszy przycisk na pasku nawigacyjnym stron wizytówek firm to „o nas”. JeÅ›li jednak zobaczymy do statystyk, to najczęściej przeglÄ…danÄ… podstronÄ… jest „oferta”. Strona „o nas” to zaledwie kilka procent caÅ‚ego ruch w witrynie. Dlaczego zatem wyróżniać tÄ… stronÄ™?
• JeÅ›li dzielimy paski nawigacyjne na pionowy i poziomy to dokÅ‚adnie pogrupujmy tematycznie informacje na główne i dodatkowe. Ciekawe rozwiÄ…zanie widziaÅ‚em na stronie Wydawnictwa Literackiego gdzie pasek nawigacyjny poziomy górny dotyczy ksiÄ™garni internetowej (samego zakupu książek), natomiast pasek nawigacyjny pionowy lewy dotyczy aktualnych informacji o firmie. Takie rozwiÄ…zanie pomaga Å‚atwo zorientować siÄ™ w strukturze strony. Brak grupowania tematycznego linków to jeden z najpowszechniejszych błędów funkcjonalnoÅ›ci stron www.
• JeÅ›li musisz zastosować mocno rozbudowane menu używaj zakÅ‚adek. SÄ… najprostszym i najbardziej intuicyjnym rozwiÄ…zaniem jakie do tej pory wymyÅ›lono.

4. Układ modułów na stronie. Każda strona składa się z modułów i podobnie jak podczas grupowania odnośników powinniśmy też przemyśleć grupowanie modułów. Najważniejsze moduły powinny znajdować się na środku strony. Moduły powinny być od siebie wyraźnie oddzielone, reklamy opisane by nie było wrażenia, że są one częścią serwisu. Do tego celu możemy używać różnego tła czy też obramowań lub linii. Pamiętajmy też o tym, że strona ma swój obszar. Na tym obszarze musimy zmieścić pewną ilość informacji. Projektując stronę uważaj by rzeczy mało istotne nie przesłoniły treści właściwej. Widziałem już kilkadziesiąt stron gdzie podstrona była naszpikowana, sondami, komentarzami, wynikami ankiet z prawej strony, pasek nawigacyjny z lewej i u góry a miejsce na treść właściwą zajmowało nie więcej niż 20% obszaru. Czy o to nam chodzi?

5. Grafika strony. CzÄ™sto spotyka siÄ™ strony w których elementy graficzne górujÄ… nad treÅ›ciÄ…. NatÅ‚ok ruchomych elementów, szeroka paleta barw – wszystko to powoduje, że wÅ‚aÅ›ciwy przekaz schodzi na dalszy plan. Przypomnijmy sobie do czego sÅ‚uży Internet. Do szybkiego przekazywania informacji, oczywiÅ›cie przede wszystkim. Zatem dbajmy o to by strona byÅ‚a jak najbardziej czytelna. Unikajmy kolorowego tekstu na tle. Dobierajmy tak tÅ‚a i kolor fontów by byÅ‚ on Å‚atwy w odczytaniu. Unikajmy też fontów szeryfowych. SÄ… to takie kroje pisma w których wystÄ™pujÄ… ozdobniki, wywijasy itp. Podstawowe fonty to Tahoma, Verdana, San Serif. Grafika strony powinna też być dopasowana do treÅ›ci. JeÅ›li budujemy stronÄ™ katalogujÄ…cÄ… firmy to pokażmy na niej zadowolonych menedżerów, uÅ›cisk dÅ‚oni itp. Na takiej stronie fotografia samolotu nic nie bÄ™dzie mówić.

6. Stopka strony to jest nie mniej ważna niż pasek nawigacyjny. W stopce podajemy zazwyczaj informacje dodatkowe. Są to najczęściej: polityka prywatności, nazwa właściciela strony, możliwości reklamy na stronie lub powtórzenie paska nawigacyjnego górnego z uzupełnieniem o inne linki.

Mam nadziejÄ™, że ta garstka podstawowych informacji i wskazówek pozwoli spojrzeć nieco inaczej na budowanie serwisów internetowych. Serwisów przyjaznych użytkownikowi. Na koniec jeszcze jedna uwaga do projektantów – zrobiÅ‚eÅ› stronÄ™, pokaż jÄ… znajomym, poproÅ› aby wykonali kilka standardowych czynnoÅ›ci na stronie. JeÅ›li nie bÄ™dÄ… mieć z tym problemu, możesz uznać, że serwis jest nieźle zrobiony. JeÅ›li jednak coÅ› bÄ™dzie sprawiać im kÅ‚opot – wróć do projektowania, lub zamów badanie funkcjonalnoÅ›ci serwisów www.


--
Badanie funkcjonalności serwisów www

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Marketing wirusowy
Jak bezpiecznie zorganizować wyjazd integracyjny i spać
Strzelanie - malowanie, czyli wszystko co powinieneÅ› wi
Cykl: Komunikacja II
Czy Polsce grozi powrót do epoki Gierka?