Marketing one-to-one w biznesie internetowym
Marketing one-to-one w biznesie internetowym
autorem artykułu jest Paweł Kądzielawski
Kraków – Plac BieÅ„czycki – stoisko z warzywami – jedno z wielu stoisk na tym placu. Przy straganie komplet ludzi. Trzy osoby sprzedajÄ…ce uwijajÄ… siÄ™ jak mróweczki, przed straganem kolejka kilku osób, wszyscy uÅ›miechniÄ™ci i rozbawieni. Stragan obok – ten sam towar, ten sam plac, to samo miasto - jeden sprzedajÄ…cy pali nerwowo papierosa – klientów brak. Zaczynam zastanawiać siÄ™, o co chodzi. Staje w kolejce. Pani Marysia z obÅ‚ożonego straganu zwraca siÄ™ do mnie: co dla ciebie SÅ‚odziutki? Przebiera towar, wybiera najlepsze owoce, pyta „do czego te ogóreczki”, bo jak na zupÄ™ to wybierze mi takie wiÄ™ksze a jeżeli jako dodatek to te mniejsze bÄ™dÄ… lepsze, a jak na zupÄ™ to żebym o czosneczku nie zapomniaÅ‚ i czy dodaje odrobinÄ™ marchewki. DodajÄ™, wiÄ™c kupujÄ™ jeszcze czosnek i marchewkÄ™. OdchodzÄ…c dostaje pÄ™czek koperku gratis. Po kilku dniach wracam na to samo stoisko i … Pani Marysia jak zwykle uÅ›miechniÄ™ta zainteresowana jest jak wyszÅ‚a ogórkowa. One-to-one w najprostszym wydaniu, ale jakim skutecznym. Nie tylko odszedÅ‚em od straganu zadowolony (ostatecznie miaÅ‚em nawet koperek gratis), ale i nie omieszkaÅ‚em też przy okazji spotkania ze znajomymi opisać Pani Marysi. MieszkajÄ… niedaleko, wiec z pewnoÅ›ciÄ… też do niej trafiÄ….
Marketing one-to-one można zdefiniować jako zespół działań prowadzący do nawiązania i podtrzymania bliskiej relacji z klientem, rozpoznania potrzeb i dostosowania oferty bezpośrednio do niego.
Korzyści wynikające ze stosowania marketingu one-to-one w Internecie są identyczne jak w przypadku tradycyjnego kanału.
- nawiązanie bezpośredniej relacji z klientami (badania upodobań konsumenta)
- dostosowanie oferty to konkretnej osoby, grupy osób (targetowanie odbiorców)
- utrzymywanie wysokiego stopnia lojalności klienta
- branding (budowa świadomości marki)
- wykorzystanie reklamy „szeptanej”
Ktoś może zapytać jak można stosować metodę one-to-one nie widząc klienta. Szczerze mówiąc jest to znacznie łatwiejsze niż w prawdziwym świecie. Osoby zajmujące się komunikacją internetową nie musza posiadać tych szczególnych predyspozycji, jakimi wykazała się nasza Pani Marysia, maja dodatkowy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią, nie są poddawane presji bezpośredniego kontaktu, mogą sprawdzić wcześniejsze rozmowy. Ważne by miały lekkie pióro i poczucie humoru.
O czym zatem należy pamiętać i jak zorganizować dział, aby marketing one-to-one działał w sieci? Poniżej postaram się zilustrować najważniejsze elementy marketingu one-to-one. Dla uproszczenia podzielone zostanie na dwie grupy.
Elementy budujÄ…ce kontakt z klientem:
• Zawsze i najszybciej jak możesz odpowiadaj na emaile. Pozostawienie wiadomoÅ›ci bez odpowiedzi internauci uważajÄ… za lekceważenie. Ponad 70% uważa, że brak odpowiedzi na zapytanie to powszechna zmora komunikacji internetowej. Nie bÄ…dź zmorÄ…, odpowiadaj. JeÅ›li masz czas i możliwoÅ›ci, także wieczorami i w dni wolne. Zazwyczaj brak odpowiedzi powoduje odwrócenie siÄ™ klienta, w wielu wypadkach nigdy nie powróci on na naszÄ… witrynÄ™.
• JeÅ›li popeÅ‚niÅ‚eÅ› błąd – przyznaj siÄ™ do niego. Internauta to też „czÅ‚owiek” i rozumie, że wiadomoÅ›ci nie piszÄ… siÄ™ same. CzÄ™sto przyznanie siÄ™ do Np. zagubienia zamówienia z propozycjÄ… szybkiej naprawy błędu zbliża klienta do twojego serwisu, a upieranie siÄ™ przy nieprawdopodobnych tÅ‚umaczeniach jest przyczynÄ… zerwania kontaktów.
• Zwracaj siÄ™ klienta per Pan / Pani ImiÄ™. Skracasz w ten bardzo prosty sposób dystans pomiÄ™dzy wami. PamiÄ™taj, że Pani XYZ nie wie ile masz lat i być może jej zdaniem to ona mogÅ‚aby mówić do ciebie Per ProszÄ™ Pana. Zobaczysz, że w odpowiedzi od Pani XYZ też bÄ™dziesz Panem ZYX.
• Zawsze podpisuj siÄ™ pod emailem. Najlepiej peÅ‚nym imieniem i nazwiskiem oraz ewentualnie podaj numer telefonu. Jest to kolejny element skracania dystansu. Unikaj podpisów typu: dziaÅ‚ handlowy, nazwa firmy. Te elementy powinieneÅ› nanieść już po podaniu imienia i nazwiska.
• BÄ…dź „dobrym wujkiem”. Odradź niekiedy zakup czegoÅ›, nawet kosztem obrotu. W ten sposób zaskarbisz sobie zaufanie klienta. NastÄ™pnym razem sprzedasz dwa razy wiÄ™cej polecajÄ…c coÅ› gorÄ…co. Nie stosuj tej metody przy pierwszym zakupie lub kontakcie, bÄ™dzie miaÅ‚o odwrotny skutek. Metoda bardzo skuteczna w przypadku staÅ‚ych klientów.
• SÅ‚uchaj klienta. Naucz czytać siÄ™ jego maile, rozpoznawać ton. Pomoże to w nawiÄ…zaniu kontaktu. Próbuj dostosować siÄ™ do jego stylu. JeÅ›li pisze wesoÅ‚o też pisz wesoÅ‚o. JeÅ›li wiadomość jest krótka i treÅ›ciwa – odpowiadaj podobnie. PamiÄ™taj, że opinie klientów to pewnego rodzaju badanie marketingowe. Zestawiaj i wyciÄ…gaj wnioski.
• Zadawaj pytania. Aby podtrzymać konwersacjÄ™ zadawaj pytania. Niech twoje odpowiedzi bÄ™dÄ… poczÄ…tkiem rozmowy. WysÅ‚anie jedynie wyczerpujÄ…cej informacji traktuj jako część pierwszÄ…, niech drugÄ… częściÄ… bÄ™dzie wykazanie, że interesujesz siÄ™ klientem i podchodzisz do niego indywidualnie. Zadanie pytania na koÅ„cu odpowiedzi spowoduje kolejnÄ… odpowiedź i tak dalej. Efektem powinno być zawsze sfinalizowanie transakcji.
• Po transakcji nie pozostawiaj klienta samego. Odczekaj i zapytaj, choćby o to, czy jest zadowolony z produktu, czy przesyÅ‚ka dotarÅ‚a na czas itp.
Elementy technologiczne marketingu one-to-one.
• Personalizacja mailingu. Listy mailingowe gdzie wpisywaÅ‚o siÄ™ jedynie adres to już przeszÅ‚ość. WysyÅ‚ane za ich poÅ›rednictwem wiadomoÅ›ci byÅ‚y bardzo trudne do personalizowania. WydawaÅ‚y siÄ™ sztuczne i pisane jakby przez automat a nie czÅ‚owieka. Wyobraź sobie taki nagłówek: Witaj dede120@wp.pl... – wyglÄ…da co najmniej niepoważnie. Aby Twoja lista mailingowa byÅ‚a dobrze skonstruowana musisz mieć nieco wiÄ™cej informacji prócz adresu. Przynajmniej: imiÄ™ (dziÄ™ki temu bÄ™dziesz znaÅ‚ też pÅ‚eć). Programem takim jest choćby I-letter Email Marketing PL.
• Autoresponder. NarzÄ™dzie do automatycznego odpowiadania. Obecnie najczęściej używa siÄ™ go do powiadamiania o nieobecnoÅ›ci. Dobre i to. Ale jego możliwoÅ›ci sÄ… znacznie wiÄ™ksze. Można go choćby ustawić tak, aby potwierdzaÅ‚ odebranie wiadomoÅ›ci i okreÅ›laÅ‚ czas w jakim siÄ™ najpóźniej odezwiesz. Możesz go też wykorzystać jako element powiÄ™kszania swojej bazy e-mailowej. PrzykÅ‚ad: zamieść fragment artykuÅ‚u czy książki w serwisie jako ogólnodostÄ™pny. Na koÅ„cu fragmentu podaj link: czytaj dalej. Aby zapoznać siÄ™ z dÅ‚uższym fragmentem należy wypeÅ‚nić formularz (najlepiej w DHTML-u) i po jego przesÅ‚ani na adres wpisanej osoby wysyÅ‚any zostaje dalsza część w postaci pliku.
To jedynie zarys możliwoÅ›ci stosowania marketingu one-to-one w Internecie. JeÅ›li nie jesteÅ› jeszcze przekonany czy warto go wprowadzać to… no cóż pozostaje Ci jedynie czekać aż konkurencja CiÄ™ wyprzedzi. Technika ta, w wielu firmach stanowi filozofiÄ™ dziaÅ‚ania i obejmuje nie tylko kontakt z klientem ale, jest też czynnikiem porzÄ…dkujÄ…cym stosunki wewnÄ…trz Firmy.
--
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Marketing wirusowy
Jak bezpiecznie zorganizować wyjazd integracyjny i spać
Strzelanie - malowanie, czyli wszystko co powinieneÅ› wi
Cykl: Komunikacja II
Czy Polsce grozi powrót do epoki Gierka?